Czasem poród z różnych przyczyn kończy się Cesarskim Cięciem. Jednym z powikłań po tym zabiegu są zrosty i powstanie bliznowca. Również ból w okolicy blizny lub podbrzusza, czy innych okolicznych tkanek. Czasem występuje również przeczulica, czy brak czucia w obrębie blizny. Cesarskie Cięcie często też ma wpływ na bóle kręgosłupa i gorszą postawę ciała.

Brzmi znajomo? Zapraszam do lektury artykułu.

Blizna po cesarskim cięciu

Co z tą blizną?

Należy pamiętać, że blizna po CC to nie tylko zszyta skóra. Podczas operacji przecinane są wszystkie warstwy naszego ciała, aż do ściany macicy. Blizna obejmuje skórę, powięź, mięśnie, macice. To bardzo rozległa blizna, trzeba o nią zadbać kompleksowo.

Dlaczego mobilizować bliznę po Cesarskim Cięciu?

O bliznę warto zadbać z wielu powodów:

• estetycznych – blizna szybciej zaczyna przypominać naturalną skórę, nie wystaje ponad okoliczne tkanki;
  • zdrowotnych – zmniejszenie odczuwania bólu, ciągnięcia blizny, co z tym idzie lepsza postawa ciała i mniejsze bóle kręgosłupa;
  • normalizacja czucia w obrębie blizny;
  • zapobieganie zrostom.

Mobilizujemy bliznę z preparatem lub bez. Mobilizacji podlega blizna na całej jej długości. Zaczynamy od warstw powierzchownych i dochodzimy do głębokich. Podczas mobilizacji unikamy bólu.

Warto rozpocząć od badania.

Kładziemy palce na bliźnie. Próbujemy przesunąć bliznę (Uwaga! Palce cały czas na bliźnie w tym samym miejscu, nie trzemy skóry. Należy ją lekko docisnąć i przesuwać tkanki zaraz pod skórą) w górę i w dół, na boki, lekko skręcić. Próbujemy wyczuć, który ruch jest najbardziej ograniczony, będzie to dla nas wskazówka czemu poświęcić później więcej uwagi. Wyczuwamy również wszystkie zgubienia pod skórne i inne zmiany w kształcie blizny. Badamy bliznę na całej jej długości.

Następnie przechodzimy do mobilizacji.

Warto rozpocząć od mobilizacji ruchami okrężnymi. Ustawienie palców jak przy badaniu. Pamiętajmy, że nie mogą być sztywne i mocno wbijać się w tkanki. Staramy się wykonać okrężne ruchy w jedną i w drugą stronę. Następnie przestawiamy palce na dalszą część blizny.

Można również stosować mobilizację kierunkową, jak przy badaniu. Wybierzmy ten kierunek, który jest najbardziej ograniczony, przytrzymajmy mobilizację w tym kierunku, aż poczujemy, że tkanki odpuszczają.

Jeżeli nie do końca wiesz jak to zrobić, lub coś cię niepokoi podczas mobilizacji , czy w wyglądzie, odczuwaniu bólu, skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Jaki preparat na blizny wybrać?

Polecam BioOil na blizny, lub Contractubex, czy maści silikonowe. Oczywiście zwykła oliwka dziecięca też będzie w porządku.

Jak często mobilizować bliznę?

Ważna jest regularność, najlepiej codziennie po kąpieli poświęcić 5 minut.

Kiedy zacząć mobilizować bliznę?

Samodzielną mobilizację można po odpadnięciu ostatniego strupka, czyli średnio 6 tygodni po CC. Praca z fizjoterapeutą może rozpocząć jeszcze ze szwami, w zależności od kondycji pacjentki. Pierwszą mobilizację dobrze skonsultować z lekarzem lub fizjoterapeutą.